King Of Sg. Lembing – My 1st Trail Run

Date/Day : 15 October 2017 (Sunday)

Distance : 10km (Offical), 10.58km (Garmin)

Venue : Sg. Lembing – Pahang

As stated in the title, this is my 1st ever trail run. Saya memang takut nak cuba trail run sebab saya memang clumsy orangnya. Selalu tersadung, tersungkur, terpeleot, you name it. Kadang-kadang jalan rata yang tak ada turun naik pun saya boleh tergolek. Inikan pula trail. But everyone has their 1st time so this is my time.

Saya hanya training panjat Gunung Nuang & Kiara Park saja. Itu pun hiking aje, bukan running. So saya memang agak nervous untuk race kali ini. Saya dah beli water vest untuk running. Chewaahhh terasa macam trail runner professional. Padahal masuk category 10km saja. Hihi… Mahal ok vest brand UD homaigod!! RM599 sebelum sale. Saya dapat discount 20% so do the math sendirilah.

Tapi saya beli jugak sebab Yusrad my Sifu cakap kalau nak beli mesti beli yang bagus, yang elok yang kita akan berpuas hati dan tak akan beli yang lain dah. It’s like an investment lah. Saya beli warna Maroon even though color pink pun ada. Konon-konon bila anak-anak saya dah besar nanti diorang pun boleh guna. Kalau beli pink semestinya anak-anak lelaki saya takmo guna kan..kan..

So on the race day, macam biasa husband akan hantar saya. Kali ini dia & anak-anak tunggu dari mula hingga saya habis lari. Maklumlah hanya 10km katanya dengan target saya boleh habiskan dalam masa 1 jam 30 minit.

Race pun bermula. Category 50km & 21km dilepaskan dahulu. Ramai trail runners handalan yang saya nampak. Semestinya ada Faizal, ada G-Me, ada Omar. Saya ni tak kenal ramai orang sebab saya pemalu (kah kah). Selalunya lepas race saya terus balik rumah. Saya pun selalu training seorang diri saja. Sebab saya tau..saya ni slow runner.. kalau saya ikut group running, nanti kesian runners lain kena tunggu saya. so better saya training sorang, ikut pace lengkang mak minah saya. Runners yang saya kenal or kenal saya kebanyakannya semua memang kawan-kawan TanSu hehehe. Faizal tu ex-unimate saya. Yusrad pulak ex-colleague saya. Tu aje lah yang saya kenal pun.

Eh, panjang pulak membebel. Anyway, saya pun berlarilah bersungguh-sungguh. Dengan bawak hydration bag saya yang berkilat-kilat tu..kihkih.. Farah pun ada bersama-sama berlari dalam event ini. Dia yang sebenarnya ajak saya register trail run. Budak tu memang adventure. Serba boleh tu..

KOSL
Farah & I

Saya bermula dengan pace yang baik. Tapi sampai aje ke KM2 dah start bukit mencanak. Huk..huk.. dengan trail pun dah start. Ada batu-batu kecil sepanjang jalan trail. Macam biasalah saya terpeleot 1 kali. Syukur tak tercium tanah. Kami kena lari (tapi saya jalan aje huhu) mendaki sepanjang lebih kurang 2km sampai ke u-turn di KM4 or KM5. Lepas tu kena u-turn dan turun semula ke bawah bukit dan sambung lari.

Route seterusnya hanya road yang rata saja. Ada lalu jambatan gantung yang bergoyang kuat. Huuiii gayat saya ok! Saya rasa saya lari slow giler..sebab saya rasa macam saya heret aje kaki saya ni. Tapi my timing was 1 jam 21 minit untuk 10.58km yang direkodkan oleh jam saya.

KOSL1
Medal cantik!!

Lepas habis race, saya posing-posing sikit dengan Farah dan balik ke Kuantan semula. Dalam perjalanan balik tu, masih ramai runners category 21km sedang berlari. Saya cheered for them & tunjuk thumbs up for them. Petang tu saya dapat berita yang category 50km had been called off because of bad weather. Hujan ribut kuat bahaya untuk sambung race.  Tangga dah jadi macam air terjun! Better safe than sorry. There will be a lot of other races in future. So frust ye.. diri kena jaga dulu… body kita tak ada sparepart untuk dibeli. Spare tyre (lemak-lemak) banyak lah kan..hihih..

Saya suka trail run! Saya akan register lagi next time. Maybe akan cuba distance yang lebih jauh insyaAllah….

Ok lah… tata!!!

 

 

 

 

2 thoughts on “King Of Sg. Lembing – My 1st Trail Run

  1. water vest tu apa ?
    maap lah
    hakak tak pandai pasal running running ni ..
    hehehhe

    kalau pasal tempat attractuion kat sungai lembing akak pandai
    belum sampai je tapi

    Like

Leave a comment